سوخت‌رسانی به «ماشین نسل‌کشی»: حمایت پنهانی مراکش از جنگ اسرائیل

Rate this post

با عبور از بنادر مراکش ، غیرممکن است که متوجه تسلط مرسک بر کانتینرهای حمل و نقل نشوید. حضور پررنگ این شرکت دانمارکی در بنادر این کشور شمال آفریقا شاید چندان جالب نباشد، اگر این غول لجستیک بین‌المللی به خاطر ارسال تجهیزات نظامی به اسرائیل در بحبوحه جنگ این کشور علیه غزه و ایران شناخته نمی‌شد .

به گزارش دیروزبان و به نقل از میدل ایست آی، مراکش به مکانی حیاتی در مسیر حمل سلاح تبدیل شده است که ارسال محموله‌های نظامی به اسرائیل، به ویژه از طریق شرکت مرسک، را تسهیل می‌کند. این محموله‌ها شامل قطعات جت‌های اف-۳۵ نیز می‌شود که حملات اسرائیل را تشدید کرده است .

گزارش اخیر منتشر شده بسیاری به بررسی نقش مراکش در انتقال قطعات جنگنده‌های F-35 از طریق این شرکت پرداخته است.

این گزارش به محموله‌ای در ماه آوریل اشاره می‌کند و می‌گوید تجهیزات جت از بندر هوستون در آمریکا حرکت کرده‌اند. دو هفته بعد، کشتی مرسک دیترویت با پرچم آمریکا به طنجه در مراکش رسید و در آنجا محموله به کشتی کانتینری دیگری به نام نکسو مرسک منتقل شد.

این محموله پیش از رسیدن به بندر حیفا در اسرائیل، از طریق دریای مدیترانه سفر کرد. سپس این محموله نظامی به پایگاه هوایی نواتیم، سکوی پرتاب کلیدی نیروی هوایی اسرائیل برای حملاتش، منتقل شد.

وقتی این ادعاها در ماه آوریل مطرح شد، خشم عمومی در مراکش گسترش یافت. هزاران معترض در بنادر کازابلانکا و تانگر مد تظاهرات کردند، در حالی که حداقل هشت کارگر اسکله به دلیل محموله‌های مورد مناقشه مرسک استعفا دادند.

گزارش‌های متناقضی در مورد زمان شروع پهلوگیری محموله‌های مشابه در این پادشاهی وجود دارد، اما پس از آنکه در ماه نوامبر از پهلوگیری دو محموله مرسک در اسپانیا به دلیل سوءظن به حمل سلاح به اسرائیل جلوگیری شد، بنادر مراکش به گزینه‌ای جذاب در مسیر انتقال تبدیل شدند.

در عوض، آنها در بندر طنجه مد پهلو گرفتند که باعث اعتراضاتی در مراکش نیز شد.  الخاندرو پوزو، محقق صلح، درگیری‌های مسلحانه و خلع سلاح در مرکز دالاس ، به میدل ایست آی گفت که طبق پایگاه‌های داده‌ای که این مرکز تحقیقاتی مستقل اسپانیایی به آنها دسترسی پیدا کرده است، انتقال سلاح به اسرائیل از طریق مسیر اسپانیا ـ مراکش «ترافیک منظمی» محسوب می‌شود و متوقف نشده است.

در بحبوحه جنجال‌های اخیر، شرکت مرسک در ماه مارس بیانیه‌ای منتشر کرد و گفت که «سیاست سختگیرانه‌ای مبنی بر عدم ارسال سلاح یا مهمات به مناطق جنگی فعال را رعایت می‌کند و از رعایت مقررات بین‌المللی اطمینان حاصل می‌کند.»

نماینده‌ای از شرکت مرسک نیز گفت که شرکت‌های مرسک دیترویت و نکسو مرسک «کانتینرهایی حاوی قطعات اف-۳۵ را حمل می‌کنند. با این حال، این محموله‌ها به مقصد سایر کشورهای شرکت‌کننده در برنامه اف-۳۵ ارسال می‌شوند». این گروه دانمارکی در ماه ژوئن افزود که برنامه جت‌های اف-۳۵ «به شبکه‌ای پیچیده از شرکا و تأمین‌کنندگان بین‌المللی در کشورهای مختلف متکی است».

پنهان شدن پشت کلمات

با این حال، این شرکت از طریق مشارکت شرکت تابعه خود با پرچم امریکا در برنامه امنیت دریایی قراردادهای خود با اسرائیل را تأیید کرد.

این برنامه که شرکت مرسک در سال ۱۹۹۶ به آن پیوست، شرکت‌ها را ملزم می‌کند که کشتی‌ها را در ازای دریافت مبلغ هنگفتی برای حمل تجهیزات جنگی در اختیار مقامات آمریکایی قرار دهند. متعاقباً، شرکت کشتیرانی به تسهیل‌کننده فرآیند انتقال تسلیحات تبدیل می‌شود.

در بیانیه این شرکت در ماه مارس آمده است: «از طریق حمایت مرسک از سیاست ایالات متحده، قراردادهای این شرکت شامل حمل بار به بیش از ۱۸۰ کشور تحت برنامه‌های همکاری امنیتی، از جمله حمل محموله‌های غیرنظامی و نظامی به اسرائیل می‌شود.»

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *