آمارسازی به سبک چینی | خودروهایی که دوبار فاکتور میشوند

صنعت خودروسازی پررونق چین، که به نظر میرسد یکی از پیشروهای جهانی است، اکنون به دلیل گزارشهایی که نشاندهنده ترفندهای غیرمعمول در صادرات خودروها هستند، زیر ذرهبین قرار گرفته است. طبق گزارش رویترز، خودروسازان چینی خودروهای کاملاً نو را بهعنوان «خودروهای دستدوم» صادر میکنند تا آمار فروش داخلی را افزایش داده و تولید ناخالص داخلی (GDP) را بهطور مصنوعی بالا ببرند.
صادرات بهعنوان خودروهای دستدوم
بر اساس گزارش رویترز، خودروهای «صفر کیلومتر» در چین پیشثبتنام میشوند و سپس به مقاصدی مانند روسیه، آسیای مرکزی و خاورمیانه صادر میشوند. این خودروها، اگرچه کاملاً نو هستند، پس از ثبتنام در آمار فروش داخلی بهعنوان خودروهای فروختهشده محسوب میشوند، حتی اگر بلافاصله از کشور خارج شوند. این روش به خودروسازان اجازه میدهد تا آمار فروش داخلی را بهطور مصنوعی افزایش دهند.
ظرفیت تولید بیش از حد
اسناد بررسیشده توسط رویترز و مصاحبهها با منابع آگاه نشان میدهد که این خودروها تحت طبقهبندی صادرات خودروهای دستدوم صادر میشوند، در حالی که در واقع نو هستند. این ترفند بهطور گستردهای برای دور زدن محدودیتها و تقویت آمار اقتصادی استفاده میشود.
صنعت خودروسازی چین با ظرفیت تولید سالانه ۵۵.۵ میلیون دستگاه مواجه است که بیش از دو برابر تقاضای داخلی این کشور است. این عرضه بیش از حد منجر به جنگ قیمتی بین خودروسازان شده و آنها را وادار کرده تا به دنبال راههایی برای تخلیه موجودی اضافی خود باشند. صادرات خودروهای صفر کیلومتر بهعنوان خودروهای دستدوم یکی از این راهحلهاست.
حمایت مسئولان محلی
دو مدیر اجرایی صنعت خودروسازی چین به رویترز گفتهاند که مسئولان محلی این عمل را تشویق میکنند، زیرا هر معامله دو بار در تولید ناخالص داخلی منطقهای (GDP) محاسبه میشود: یکبار بهعنوان تولید خودرو و بار دیگر بهعنوان فروش داخلی. این روش به استانهای محلی کمک میکند تا عملکرد اقتصادی خود را بهبود بخشیده و آمار بهتری ارائه دهند. کارشناسان هشدار میدهند که عرضه این خودروها با قیمتهای پایین در بازارهای خارجی میتواند به صنایع خودروسازی محلی در کشورهای مقصد آسیب برساند. این عمل، که به «دامپینگ» (فروش زیر قیمت بازار) معروف است، رقابت ناعادلانهای ایجاد میکند و میتواند اقتصاد بازارهای هدف را مختل کند.
بیاعتمادی به آمار اقتصادی
این ترفند همچنین سؤالاتی درباره صحت آمار اقتصادی چین مطرح میکند. اگر فروش داخلی خودروها بهطور مصنوعی افزایش یابد، دادههای مربوط به تولید ناخالص داخلی ممکن است تصویر نادرستی از وضعیت اقتصادی ارائه دهد، که این امر میتواند اعتماد سرمایهگذاران و تحلیلگران را تضعیف کند. وزارت بازرگانی چین و چندین خودروساز بزرگ این کشور تاکنون درباره این گزارش اظهارنظر عمومی نکردهاند. این سکوت ممکن است نشاندهنده حساسیت موضوع یا تلاش برای جلوگیری از جلب توجه بیشتر به این ترفند باشد.