آیا این مرد خوش‌لباس راز سرقت لوور را کشف می‌کند؟

Rate this post

در ظاهر، عکس منتشرشده یک تصویر عادی بود که به رسانه‌ها ارسال شده بود: عکسی که سه افسر پلیس را نشان می‌داد که به خودروی نقره‌ای‌ای در حیاط موزه لوور در پاریس تکیه داده بودند، تنها چند ساعت پس از سرقت جسورانه مجموعه‌ای از جواهرات سلطنتی فرانسه در روز یکشنبه. اما چیزی در گوشه راست عکس نگاه‌ها را جلب کرد: مردی خوش‌پوش که با ژستی مغرور ایستاده بود.

در توضیح عکس، خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته بود که مأموران برای مسدود کردن ورودی موزه در محل حضور داشتند. اما همان مرد، با جلیقه بسته، پالتوی بلند و کلاه فدورا، که به نظر می‌رسید در حال بررسی صحنه است، به‌تنهایی برای شعله‌ور کردن کنجکاوی اینترنت کافی بود.

در روزهای بعد از انتشار عکس، کاربران شبکه‌های اجتماعی — که پیش از آن ماجرای سرقت را مانند فیلمی هالیوودی رمانتیک کرده بودند — شروع کردند به طرح نظریه‌هایی درباره هویت این مرد ناشناس.

بسیاری گفتند او کارآگاهی است که مأمور رسیدگی به پرونده شده و ظاهراً از شخصیت‌های داستانی مثل شرلوک هولمز یا هرکول پوآرو الهام گرفته است.

ملیسا چن، مدیر یک شرکت فناوری در لندن، در پستی در شبکه ایکس که بیش از پنج میلیون بار دیده شد، نوشت: «با کارآگاهی که واقعاً کلاه فدورا می‌گذارد، هیچ پرونده‌ای حل نمی‌شود! برای حلش به کارآگاهی نیاز داریم که ته‌ریش دارد، چاق و خسته است، در میانه طلاق است، الکلی ولی هنوز کار می‌کند، و بقیه اداره از او متنفرند!»

عده‌ای دیگر از نتفلیکس خواستند تا حقوق ساخت سریالی درباره این مرد را بگیرد. بعضی هم گفتند او فقط دارد «خیلی فرانسوی» رفتار می‌کند.

این مرد آنچا چه می‌کند؟

دزدها با استفاده از نردبانی نصب‌شده روی کامیون وارد موزه شدند و اشیایی با «ارزش غیرقابل‌محاسبه» را دزدیدند. اما خیلی زود، بحث‌ها تغییر جهت داد. بعضی از کاربران شبکه‌های اجتماعی حدس زدند که این مرد خوش‌لباس اصلاً واقعی نیست، بلکه تصویری ساخته‌شده با هوش مصنوعی از یک کارآگاه فرانسوی است.

این فرضیه منطقی به نظر می‌رسید، چون همان‌طور که «مت گرو»، استاد دانشگاه نورث‌وسترن که در زمینه تصاویر تولیدشده با هوش مصنوعی تحقیق می‌کند، گفت: «چیزی در عکس هست که درست به نظر نمی‌رسد.»

شاید به این خاطر که مرد بیش از حد خوش‌لباس و غیرمعمول نسبت به بقیه افراد در عکس بود. کلاهش دقیقاً در زاویه‌ای خاص قرار داشت. پوستش بی‌نقص بود. او «بیش از حد خوب» به نظر می‌رسید؛ مثل ستاره‌ای از فیلم‌های سیاه و سفید قدیمی هالیوود.

با این حال، عکاسی که عکس را گرفته بود، تأیید کرد که مرد واقعاً وجود دارد و فقط رهگذری بوده که هیچ ارتباطی با پرونده نداشته است. تیبو کامو، عکاس آسوشیتدپرس، در مصاحبه‌ای گفت: «من او را نمی‌شناسم. نمی‌دانم فرانسوی است یا نه. شاید گردشگر بوده، شاید انگلیسی.»

او افزود که دلیلش برای ثبت آن لحظه، لباس خاص مرد بود؛ ترکیبی جالب از مد قدیمی در مقابل ساختمانی تاریخی. «او ظاهری قدیمی داشت، درست مثل خود موزه.»

با این حال، مت گرو توضیح داد که عوامل دیگری نیز باعث شدند مردم تصور کنند تصویر با هوش مصنوعی ساخته شده است. برای مثال، نسخه‌ای از عکس که بیشتر در اینترنت پخش شده بود، کیفیت پایینی داشت. «اگر تصویر خیلی باکیفیت باشد، احتمال اینکه ساختگی باشد کمتر است، چون تولید عکس‌های واقعاً با وضوح بالا برای هوش مصنوعی سخت است.»

او افزود که امروزه ابزارهای متنوعی مانند «Google Nano Banana» وجود دارند که به کاربران اجازه می‌دهند افراد یا اشیایی را در عکس‌ها اضافه کنند. »ممکن است کسی فکر کند: شاید او را در عکس کپی‌پیست کرده‌اند. می‌شود تصور کرد همین صحنه بدون حضور آن مرد هم دقیقاً همین‌طور به نظر برسد.»

گرو گفت دلیل این شکاکیت این است که مردم اکنون دائماً با تصاویر ساختگی مواجه‌اند و به نوعی «سواد بصری در برابر هوش مصنوعی» پیدا کرده‌اند.

«مردم دارند یاد می‌گیرند چطور واقعی بودن تصاویر را تشخیص دهند. و بهترین روش برای اطمینان این است که آسوشیتدپرس بگوید: ما عکاس را می‌شناسیم، این عکس واقعی است.»

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *