جنجال سمبوسه در هند | حمله به پادشاه غذاهای خیابانی

Rate this post

توصیه اخیر دولت هند مبنی بر مصرف متعادل غذاهای خیابانی سرخ‌شده مانند سمبوسه (به دلیل محتوای بالای چربی و شکر) با واکنش‌های شدیدی مواجه شده است. این توصیه که شامل غذاهای هندی مانند سمبوسه ‌شده بود، از نظر برخی به‌عنوان حمله‌ای به غذاهای خیابانی محبوب هند تلقی شد. شبکه‌های اجتماعی حالا پر از میم‌هایی شد که به این موضوع اعتراض داشتند و رسانه‌های هندی نیز این توصیه را به‌عنوان حمله به نمادهای فرهنگی این کشور توصیف کردند.

تنوع غذاهای خیابانی هند

هندی‌ها از مجموعه‌ای گسترده و متنوع از غذاهای خیابانی لذت می‌برند. از پاکورا (سبزیجات سرخ‌شده) و جالبی (حلقه‌های خمیر سرخ‌شده در شربت شکر) گرفته تا پاپدی چات (ترکیبی تند و ترش از خمیر سرخ‌شده، ماست و ادویه‌جات). این غذاها سیرکننده و نسبتاً ارزان هستند. اما سمبوسه، این غذای سه‌گوش سرخ‌شده با پوسته ترد و پرشده از سیب‌زمینی ادویه‌دار، به‌عنوان پادشاه غذاهای خیابانی هند و یکی از معروف‌ترین صادرات آشپزی این کشور شناخته می‌شود. سمبوسه که معمولاً با چاشنی‌های ترش و شیرین سرو می‌شود در غرفه‌های خیابانی سراسر هند تنها ۱۵ سنت قیمت دارد.

واکنش به توصیه دولت

رنا صفوی، تاریخ‌نگار فرهنگی، می‌گوید عشق به سمبوسه در هندی‌ها «ریشه‌دار» است و این غذا هم به‌عنوان غذای خیابانی و هم غذای خانگی محبوب است. او معتقد است اگر دولت تنها غذاهای غربی مانند برگر یا پیتزا را هدف قرار می‌داد، واکنش‌ها کمتر بود، زیرا سمبوسه برای مردم هند بسیار عزیز است. برخی رسانه‌ها این توصیه را با هشدارهای روی پاکت‌های سیگار مقایسه کردند، اما در واقع، توصیه دولت ملایم‌تر بود. در ۲۱ ژوئن، وزارت بهداشت هند به همه وزارتخانه‌ها دستور داد پوسترهایی در فضاهای عمومی مانند کافه‌تریاهای ادارات نصب کنند که میزان چربی و شکر برخی غذاها را نشان می‌دهد. در این پوسترها، سمبوسه در صدر فهرست غذاهای پرچرب و جالبی در فهرست غذاهای پرشکر قرار داشت. طبق این پوسترها، مصرف روزانه توصیه‌شده چربی ۲۷ تا ۳۰ گرم است، درحالی‌که یک سمبوسه ممکن است ۱۷ تا ۲۸ گرم چربی داشته باشد.

توضیح دولت و زمینه‌سازی

ماه گذشته، دولت هند برای روشن کردن نیت خود اعلام کرد که قصد اجبار فروشندگان به درج برچسب هشدار روی محصولاتشان را ندارد و هدفش تنها آگاه‌سازی مردم از چربی‌ها و شکر پنهان در غذاهاست. این اقدام در راستای کمپین «هند سالم» نخست‌وزیر نارندرا مودی برای ترویج سبک زندگی فعال بود. مودی پیش‌تر در برنامه رادیویی خود از مردم خواست مصرف روغن را کاهش دهند. طبق نظرسنجی ملی سلامت خانواده در سال ۲۰۲۱، حدود یک‌پنجم بزرگسالان در مناطق شهری هند دچار اضافه‌وزن یا چاقی هستند و درصد کودکان زیر پنج سال چاق نیز رو به افزایش است. مطالعه‌ای در مجله لنست پیش‌بینی کرده که تا سال ۲۰۵۰، هند با ۴۵۰ میلیون فرد چاق یا دارای اضافه‌وزن، پس از چین در رتبه دوم جهان قرار خواهد گرفت. چاقی که می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت نوع دوم و سایر بیماری‌ها را افزایش دهد، به‌عنوان چالشی بزرگ برای سلامت عمومی در هند شناخته شده است.

نیازهای کارگران و واقعیت‌های اقتصادی

غذاهای خیابانی برای کارگران کم‌درآمد که توانایی خرید غذا در رستوران‌های گران‌قیمت را ندارند، ضروری هستند. ریشاب نات، که غرفه‌ای در نزدیکی بازار لوکس خان در دهلی اداره می‌کند، می‌گوید این غرفه که از ساعت ۵ صبح باز می‌شود، به سرعت پر از کارگرانی می‌شود که برای روز کاری خود غذا می‌خرند. دهراج شارما، ۳۰ ساله، که در یک آموزشگاه رانندگی کار می‌کند، می‌گوید ۱۰ سال است که هفته‌ای چهار بار از غرفه‌ای سمبوسه می‌خورد. او به دلیل طعم خوب، راحتی و قیمت ارزان، سمبوسه را انتخاب می‌کند. شارما معتقد است که ایده دولت برای نمایش اطلاعات غذایی در فروشگاه‌ها خوب است، اما می‌افزاید: «این لذت زندگی است، پس چرا از آن لذت نبریم؟»

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *