جنون مد | آیا 800 میلیاردتومان برای یک کیف دستی معقول است!؟

Rate this post

با افتتاح یک حراج پاپ‌آپ کیف‌های دستی در لندن، جنون مد، حراجی‌های معتبر را در بر گرفته و قیمت‌ها را به اوج رسانده است. آیا مد می‌تواند هم‌ردیف یک اثر از پیکاسو قرار گیرد؟ به قول کری بردشاو در یک سریال: «من دوست دارم پولم جایی باشد که بتوانم آن را ببینم، آویزان در کمدم.» به نظر می‌رسد تعداد فزاینده‌ای از کلکسیونرها نیز با این دیدگاه موافق‌اند، چرا که حراجی‌های مد آرشیوی قیمت‌های بی‌سابقه‌ای را ثبت می‌کنند. ماه گذشته، حراجی ساتبیز در پاریس یک کیف هرمس متعلق به جین بیرکین را به قیمت ۷ میلیون پوند (۹.۲ میلیون دلار) فروخت. اکنون ساتبیز در لندن یک سالن لوکس پاپ‌آپ افتتاح کرده که تا ۲۲ اوت قطعاتی از هرمس، رولکس و کارتیه را به حراج می‌گذارد.

تغییر دیدگاه حراجی‌ها: از حاشیه به مرکز

در گذشته، بسیاری از حراجی‌ها بخش مد خود را حاشیه‌ای می‌دانستند و از شهرت برندها برای جذب خریداران به سمت اقلام گران‌قیمت‌تر مانند نقاشی‌ها یا مجسمه‌ها استفاده می‌کردند. اما اکنون این دیدگاه در حال تغییر است، و مد به‌عنوان یک کالای ارزشمند و مستقل در مرکز توجه قرار گرفته است.

لباس‌های سلبریتی‌ها: ارزشی فراتر از پارچه

آیا لباس‌ها نباید پوشیده شوند؟ جین بیرکین قطعاً هیچ تردیدی در استفاده از کیف هرمس خود نداشت. لباس‌ها و اقلام متعلق به سلبریتی‌هایی مانند پرنسس دایانا یا مرلین مونرو معمولاً قیمت‌های بالاتری نسبت به اقلام بدون پیشینه سلبریتی دارند، هرچند هیچ‌چیز به پای کیف ۷ میلیون پوندی بیرکین نمی‌رسد. لباس معروف «تولدت مبارک آقای رئیس‌جمهور» مرلین مونرو، که به‌عنوان گران‌ترین لباس جهان شناخته می‌شود، در سال ۱۹۹۹ به قیمت ۱.۳ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۶ به قیمت ۴.۸ میلیون دلار به موزه فروخته شد. این لباس که کیم کارداشیان در مت گالای ۲۰۲۲ آن را پوشید، همچنان در این موزه نگهداری می‌شود.

کُرا هارینگتون، مورخ مد و نویسنده، می‌گوید ارتباط این لباس با کارداشیان احتمالاً ارزش آن را در حراج بعدی افزایش خواهد داد، حتی اگر به دلیل استفاده آسیب دیده باشد. او به بی‌بی‌سی می‌گوید: «این موضوع حتی اگر کیم آن را نپوشیده بود هم به دلیل ارتباط با مرلین مونرو صادق بود، اما طرفداران کیم کارداشیان به‌قدری زیادند که احتمالاً قیمت بالاتری را رقم خواهند زد. معمولاً وقتی شیئی آسیب می‌بیند ارزشش کاهش می‌یابد، اما در این مورد برعکس است.»

تأثیر رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی

گفت‌وگوهای آنلاین و رسانه‌ای درباره اقلام حراجی، چه مثبت و چه منفی، بر قیمت فروش تأثیر می‌گذارند. به‌عنوان مثال، جنجال‌های پیرامون لباس‌های کارولین بست کندی در سریال آینده رایان مورفی، «داستان عشق آمریکایی»، احتمالاً ارزش لباس‌های این تأثیرگذار افسانه‌ای را در حراج بعدی افزایش خواهد داد.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *