راز احضار بوی خوش الیزابت تیلور

عطر افسانهای «راز» مرتبط با الیزابت تیلور در نوع خود پدیدهای فرهنگی و سینمایی بود. این عطر در سال ۱۹۶۰ همراه با فیلمی به همین نام عرضه شد، فیلمی که از فناوری «اسملا-ویژن» استفاده کرد تا رایحهها را با صحنههای فیلم هماهنگ کند.
این ابتکار، ایدهای پیشگامانه برای تقویت تجربه سینمایی بود، اما به دلیل مشکلات فنی و هزینههای بالا موفقیت تجاری کسب نکرد. الیزابت تیلور، ستاره هالیوود، با این پروژه مرتبط بود، زیرا عطر «راز» بهعنوان بخشی از تجربه فیلم تبلیغ شد.
این عطر که ترکیبی از نتهای گلی و شرقی بود، بهسرعت به نمادی از زرقوبرق تیلور تبدیل شد. امروزه، با تجدید علاقه به عطرهای کلاسیک، «راز» دوباره در کانون توجه قرار گرفته است. برندهای مدرن تلاش میکنند نسخههای بازسازیشدهای از آن را عرضه کنند، در حالی که کلکسیونرها بطریهای اصلی را با قیمتهای بالا خریداری میکنند.