شکلاتی که جهان را فتح کرد | چگونه شکلات دبی به پدیده شیرینیجات بدل شد؟

یک شکلات در دبی به پدیدهای جهانی بدل شده است. شکلات دبی، یک شکلات خاص و پرطرفدار است که توسط فیکس دسر شوکولاتیر در دبی درست شده است. این شکلات از یک ویار بارداری شروع شد و به لطف طعم منحصربهفرد، بافت جذاب و البته قدرت شبکههای اجتماعی، به یک موفقیت بیسابقه در صنعت شیرینیجات تبدیل شد.
شکلات دبی از کجا آمد؟
شکلات دبی در سال 2022 توسط سارا حموده، یک کارآفرین بریتانیایی مصری ساکن دبی، و با همکاری همسرش یزن علنی و سرآشپز فیلیپینی نوئل کاتیس اومامالین در فیکس دسر شوکولاتیر خلق شد. ایده این شکلات از ویار سارا در دوران بارداری برای ترکیب طعمهای کنافه (یک دسر سنتی خاورمیانهای ) و پسته شکل گرفت. نتیجه، یک شکلات شیری غلیظ با پرکنندهای از کرم پسته نرم، تهینی (رب کنجد) و رشتههای ترد کنافه بود. این شکلات نهتنها طعمی نوستالژیک برای مخاطبان عرب و خاورمیانهای داشت، بلکه برای مخاطبان جهانی نیز تجربهای جدید و جذاب ارائه میداد. سارا، که پیشتر مهندس بود و هیچ تجربهای در صنعت شکلاتسازی نداشت، با الهام از ریشههای فرهنگی بریتانیایی و عربی خود، محصولی خلق کرد که ترکیبی از سنت و نوآوری بود.
انفجار محبوبیت مجازی
نقطه عطف موفقیت شکلات دبی در دسامبر 2023 رقم خورد، زمانی که ماریا وهرا، یک اینفلوئنسر تیکتاک، ویدیویی از خود در حال تست این شکلات در ماشینش منتشر کرد. این ویدیو بیش از 125 میلیون بازدید و حدود 7 میلیون لایک به دست آورد. صدای شکستن شکلات، نمای کرم پسته سبز و بافت چندلایه آن، مخاطبان را مجذوب کرد و بهسرعت به یک پدیده وایرال تبدیل شد. این ویدیو نهتنها تقاضا برای شکلات فیکس را در دبی افزایش داد، بلکه توجه جهانی را به این محصول جلب کرد و نام «شکلات دبی» بهعنوان یک اصطلاح عمومی برای این نوع شکلات جا افتاد.
شکلاتی برای نوستالژیبازها
شکلات دبی ترکیبی منحصربهفرد از طعم و بافت است. ترکیب شکلات شیری غنی با کرم پسته خامهای، تهینی خاکی و شیرینی ملایم کنافه، یک تعادل کامل بین شیرینی و طعمهای سنتی خاورمیانهای ایجاد میکند. تضاد بین پوسته شکلاتی سفت، کرم نرم و رشتههای ترد کنافه، تجربهای چندحسی ارائه میدهد. برای مخاطبان خاورمیانهای، این شکلات یادآور دسرهای سنتی مانند کنافه است، در حالی که برای مخاطبان غربی، طعمی جدید و عجیب ارائه میدهد. یزن علنی در مصاحبه با بیبیسی این موفقیت را به «ترکیب کامل طعم، بافت، لذت و نوستالژی» نسبت میدهد و میگوید: «این شکلات برای قهرمان شدن به دنیا آمد.»
نه یک خوراکی که پدیدهای فرهنگی
شکلات دبی نهتنها یک محصول خوراکی، بلکه یک پدیده فرهنگی است که نشاندهنده قدرت شبکههای اجتماعی در جهانیسازی محصولات محلی است. این شکلات با الهام از دسر سنتی کنافه و ارائه آن در قالبی مدرن، پلی بین فرهنگهای شرقی و غربی ایجاد کرد. سارا حموده در مصاحبه با ووگ عربیا گفت که دیدن خلاقیت دیگران در بازسازی این شکلات برایش «افتخارآمیز» است و او را به نوآوری بیشتر ترغیب میکند. این روند فروش شکلاتسازان کوچک و بزرگ را در سراسر جهان افزایش داد و حتی بستنیها و دسرهای با طعم مشابه را به بازار آورد.