نگرانی از جنون خوردن یک چای سبز رنگ

Rate this post

در اوجی، پایتخت تاریخی ماچای ژاپن، تقاضا برای چای سبز مرغوب از عرضه آن پیشی گرفته است. در حالی که گردشگران برای تهیه قوطی‌های چای تلاش می‌کنند، مردم محلی نگرانند که این سنت کم‌رنگ شود.

اُجی کجاست؟

اُجی، در ۳۰ دقیقه با قطار از کیوتو قرار دارد و  به دلیل تاریخچه غنی خود در تولید ماتچا، که زمانی به امپراتور ژاپن عرضه می‌شد، شناخته می‌شود. با رشد محبوبیت جهانی ماتچا به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و کافئین ملایم آن، و همچنین جذابیت آن در شبکه‌های اجتماعی (مانند نوشیدنی‌ها و دسرهای سبز رنگ)، تقاضا برای این چای به‌ویژه نوع تشریفاتی  آن به شدت افزایش یافته است. با این حال، این افزایش تقاضا، همراه با ورود نزدیک به ۳۷ میلیون گردشگر به ژاپن در سال ۲۰۲۴، عرضه را تحت فشار قرار داده و نگرانی‌هایی درباره از بین رفتن سنت‌های محلی ایجاد کرده است.

بازار عجیب ماتچا

ساعت ۱۰ صبح، زمان باز شدن فروشگاه‌های ماتچا در اُجی، به یک رویداد رقابتی تبدیل شده است. به قدری که حتی قبل از باز شدن، ۳۵ نفر در صف هستند. قفسه‌ها پر از محصولات متنوعی مانند بستنی، شیرینی‌ها و حتی نودل‌های ماتچا شده است. یک کارمند ژاپنی که سعی در پر کردن قفسه‌ها داشت، توسط جمعیت احاطه شد و برخی مستقیما به سبد او دست درازی کردند. نویسنده روزنامه گاردین موفق به خرید یک قوطی ۳۰ گرمی شد، اما متوجه شد که تنوع رنگ سبز قوطی‌ها نشان‌دهنده تفاوت کیفیت ماتچاست و بسیاری از ماتچاهای باکیفیت‌تر زودتر تمام شده‌اند. یک توریست آلمانی با افتخار اعلام کرد که ۲۵۰ یورو برای ۳۰ قوطی ماتچا خرج کرده است. برخلاف برخی فروشگاه‌های دیگر در اُجی که محدودیت خرید اعمال کرده‌اند، ناکامورا توکیچی چنین محدودیتی ندارد، که باعث شده گردشگران بتوانند مقادیر زیادی خریداری کنند. برندهای معتبر دیگر مانند تسوجیری هی هونتن، با وجود تبلیغ ۲۰ نوع ماتچا، تنها چند نوع محدود داشتند.

نگرانی از جنون خوردن یک چای

محلی‌ها نگرانند که افزایش تقاضای توریستی، سنت‌های تولید ماتچا را تحت‌الشعاع قرار دهد. با وجود فروش بالای محصولات، دسترسی ساکنان محلی به ماتچای باکیفیت ممکن است دشوار شود. نویسنده این گزارش پیشنهاد می‌کند که گردشگران به سراغ چای‌های دیگر مانند سنچا (با رنگ زنده)، گیوکورو (با طعم خاکی) یا هوجیچا (با طعم آجیل و شکلات) بروند که همچنان در اُجی موجودند. او از تجربه خوردن نودل سوبا با طعم چای و پارفه ماتچا لذت برد و محصولاتی مانند فتوچینی و کاری ماتچا خرید. برخی پیشنهاد داده‌اند که فروشگاه‌ها با محدود کردن تعداد خرید (مثلاً ۳ قوطی برای هر نفر) و استفاده از سیستم نوبت‌دهی برای همه محصولات، از ازدحام و ناامنی کارمندان جلوگیری کنند.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *