یک ماجرای عجیب | اداره پست اشتباه کرد؛ 13 نفر خودکشی کردند!

گزارش منتشر شده در رسانهها نشان میدهد که دستکم ۱۳ نفر به دلیل رسوایی اداره پست بریتانیا خودکشی کردهاند. این رسوایی، که یکی از بزرگترین اشتباهات قضایی در تاریخ بریتانیا به شمار میرود، منجر به پیگرد یا محکومیت نادرست حدود ۱۰۰۰ کارمند اداره پست به اتهام جرایم مالی به دلیل نقص در یک سیستم کامپیوتری شد. بر اساس این گزارش، ۵۹ نفر دیگر نیز به دلیل این رسوایی به خودکشی فکر کرده بودند.
از حدود سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵، صدها نفر از کارکنان شعب اداره پست به دلیل شواهد ارائه شده توسط یک سیستم فناوری اطلاعات معیوب به نام هورایزن (Horizon)، به اتهام سرقت، کلاهبرداری و حسابداری جعلی به اشتباه محکوم شدند. برخی از این افراد به زندان افتادند یا ورشکست شدند. دیگران خانههای خود را از دست دادند، با مشکلات سلامتی یا فروپاشی روابط خانوادگی روبهرو شدند و یا از سوی جامعه خود طرد شدند.
قاضی بازنشسته وین ویلیامز، رئیس هیئت تحقیق عمومی این رسوایی، در گزارش خود اعلام کرد که ۱۳ نفر به دلیل نقص در سیستم حسابداری اداره پست که «کمبودهای غیرواقعی در حسابهای شعب» را نشان میداد، طبق گفته خانوادههایشان خودکشی کردهاند.
مشکلات اداره پست، که نهادی دولتی است اما بهصورت تجاری اداره میشود، سالها بود که شناسایی شده بود. با این حال، ابعاد کامل این بیعدالتی تا سال گذشته، زمانی که یک مستند تلویزیونی این رسوایی را به سرخط خبرهای ملی تبدیل کرد و حمایت گستردهای از قربانیان به دنبال داشت، بهطور کامل آشکار نشد.
عامل این مشکل، نرمافزار هورایزن بود که توسط شرکت ژاپنی فوجیتسو ساخته شده و ۲۵ سال پیش توسط اداره پست برای خودکارسازی حسابداری فروش در شعب معرفی شد. هنگامی که این نرمافزار کمبودهای غیرواقعی در حسابها را نشان میداد، اداره پست مدیران شعب را به عدم صداقت متهم کرده و آنها را مجبور به بازپرداخت مبالغ میکرد.
گزارشها نشان میدهد که در مجموع، حدود ۱۰۰۰ نفر بر اساس دادههای نادرست این نرمافزار مورد پیگرد و محکومیت قرار گرفتند. دولت بریتانیا از آن زمان قوانینی را برای لغو این محکومیتها و جبران خسارت قربانیان معرفی کرده است.
ویلیامز اظهار داشت که برخی از مدیران ارشد اداره پست میدانستند یا باید میدانستند که سیستم هورایزن معیوب است، اما اداره پست «این توهم را حفظ کرد که دادههایش همیشه دقیق است».
جو همیلتون، مدیر سابق اداره پست و یکی از رهبران کمپین حمایت از قربانیان، گفت که این گزارش «ابعاد کامل وحشتی که بر ما تحمیل کردند» را نشان میدهد.
رئیس هیئت مدیره اداره پست، نیگل ریلتون، در بیانیهای متعهد شد که تمام قربانیان غرامت دریافت کنند. او افزود: «اداره پست به پستچیها گوش نداد و بهعنوان یک سازمان، آنها را ناامید کردیم. پستچیها و خانوادههایشان سالها رنج کشیدهاند. پاک کردن نام آنها و در بسیاری از موارد، جبران خسارت، بیش از حد طول کشیده است».