یک پیشنهاد خلاقانه؛ آگهیهای ترحیم را بخوانید

نشریه «فکر بزرگ» ایدهای غیرمعمول اما مبتنی بر تحقیقات علمی را مطرح میکند. به اعتقاد نویسنده این نشریه خواندن آگهیهای ترحیم میتواند خلاقیت ما را تقویت کند. مواجهه با داستان زندگی افراد ناآشنا و غیرمرتبط، شبکههای مفهومی ذهن را گسترش میدهد و به ایجاد ایدههای نوآورانه منجر میشود.
داستانهای مرگ دیگران
ساویر نویسنده این گزارش استاد خلاقیت و نوآوری، از کودکی عادت به خواندن آگهیهای ترحیم داشته و آنها را نهتنها مجموعهای از تاریخها و دستاوردها، بلکه پنجرهای به زندگیهای شگفتانگیز و غیرمنتظره میداند. او استدلال میکند که خلاقیت از اتصال مفاهیم بسیار متفاوت سرچشمه میگیرد و آگهیهای ترحیم به دلیل تنوع و غنای داستانهایشان، منبعی ایدهآل برای تغذیه این فرآیند هستند. بر اساس تحقیقات روانشناسی خلاقیت، ایدههای بدیع اغلب از منابع غیرمنتظره به دست میآیند و یادگیری روزانه اطلاعات جدید، بهویژه اگر از دانش موجود ما فاصله داشته باشد، خلاقیت را تقویت میکند. این گزارش با اشاره به محدودیتهای عادات مدرن، مانند جستوجوهای اینترنتی که اطلاعات مرتبط با علایق فعلی ما را ارائه میدهند، تأکید میکند که برای خلاقیت واقعی، باید از این حلقه بسته خارج شد. ساویر پیشنهاد میکند که آگهیهای ترحیم، بهویژه آنهایی که درباره افراد غیرمشهور هستند، راهی برای دسترسی به اطلاعات غیرمنتظره و متنوع فراهم میکنند.
چرا آگهی ترحیم؟
ساویر بر آگهیهای ترحیم غیرمشهور در نسخه یکشنبه نیویورک تایمز تمرکز میکند که توسط خانوادهها و دوستان نوشته شده و در هشت ستون فشرده در یک صفحه منتشر میشوند. برخلاف آگهیهای افراد مشهور، این آگهیها داستانهای زندگی افرادی را روایت میکنند که احتمالا هرگز درباره آنها نشنیدهاید، اما زندگیهایشان پر از جزئیات غنی و غیرمنتظره است. او تأکید میکند که برای تقویت خلاقیت، نباید آگهیها را فیلتر کرد یا فقط داستانهای مشابه با علایق خود را خواند، زیرا این کار مانع از مواجهه با اطلاعات جدید و متفاوت میشود. او دو نمونه از آگهیهایی که یکشنبه صبح خوانده بود را ذکر میکند:
برتا اسکورا: متولد ۱۹۲۴ در سن پدرو د للوک، پرو، که در سال ۱۹۴۸ به دنبال نویسنده و متفکر معنوی بریتانیایی، رادنی کالین، به مکزیک سیتی مهاجرت کرد و در آنجا به فعالیتهای معنوی پرداخت.
شخص دیگر ( که نامش ذکر نشده): فردی که در زمینههای متنوعی مانند پخش رسانهای، هوافضا، طراحی پایگاه داده و حتی انتشارات پیش از تولد فعالیت داشت.
این آگهیها، با معرفی حوزههایی مانند عرفان، رسانههای اسپانیاییزبان، یا نوآوریهای پزشکی (مانند اختراع پلاکس، یک دهانشویه پیش از مسواک)، خواننده را با ترکیبی از موضوعات مواجه میکنند که بهندرت در یک مکان کنار هم قرار میگیرند. این تنوع، ذهن را به ایجاد ارتباطات غیرمنتظره تشویق میکند.
ارائه داستانهایی از زندگیهای متنوع
ساویر برای حمایت از ایده خود به تحقیقات روانشناسی خلاقیت استناد میکند. در فوریه ۲۰۲۵، ساویر با یوئد کنت، پژوهشگر شناخت پیشرفته و خلاقیت، برای پادکست «علم خلاقیت» مصاحبه کرد. کنت معتقد است که خلاقیت از ایجاد ارتباطات بین مفاهیم بسیار متفاوت ناشی میشود. او این فرآیند را به «گوگل ذهن» تشبیه میکند، جایی که دانش قبلی در شبکههای مفهومی سازماندهی میشود و اتصال مفاهیم دور از هم به ایدههای جدید منجر میشود. مدنیک، روانشناس هم الگوهای فکری را در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بررسی کرد و نشان داد که توانایی ایجاد ارتباطات غیرمعمول بین ایدهها با خلاقیت مرتبط است. این ایده بعدها در مدلهای شناختی خلاقیت توسعه یافت. ساویر توضیح میدهد که خلاقیت زمانی شکوفا میشود که ذهن با اطلاعاتی مواجه شود که از دانش موجود فاصله زیادی دارد. آگهیهای ترحیم، با ارائه داستانهایی از زندگیهای متنوع، این فاصله مفهومی را پر میکنند.