سرپیچی از تخریب خانه‌ای که جاذبه گردشگری شد

Rate this post

در گوشه‌ای روستایی از استان گوئیژو در جنوب غربی چین، مردی چینی به نام چن تیان‌مینگ با سرپیچی از دستورات تخریب، خانه‌اش را به یک برج 11 طبقه‌ لرزان تبدیل کرده است. این سازه، که به نقاشی‌های دکتر سوس شباهت دارد، حالا گردشگران را به خود جذب کرده و توجه‌ها را به منطقه‌ای دورافتاده جلب کرده است.

شروع ماجرا: مقاومت در برابر تخریب

در سال 2018، مقامات شهر زینگی در استان گوئیژو دستور تخریب روستای چن را صادر کردند تا راه را برای ساخت یک اقامتگاه تفریحی باز کنند. والدین چن، که کشاورز بودند و این خانه را در دهه 1980 ساخته بودند، معتقد بودند که غرامت پیشنهادی دولت بسیار ناچیز است و از ترک خانه خودداری کردند. زمانی که بولدوزرها شروع به تخریب درختان انار اطراف کردند، چن، که در هانگژو به‌عنوان پیک کار می‌کرد، به خانه بازگشت. او به همراه برادرش، چن تیان‌لیانگ، تصمیم گرفت برای افزایش غرامت، با افزودن طبقات بیشتر به خانه، متراژ آن را افزایش دهد. این اقدام در ابتدا عملی بود، زیرا غرامت بر اساس متراژ محاسبه می‌شد!

خانه‌ای که برج شد

آنچه به‌عنوان یک اقدام عملی آغاز شد، به پروژه‌ای غیرمعمول تبدیل شد. چن، که سابقاً دانشجوی ریاضیات بود اما دانشگاه را به دلیل بی‌معنا دانستن تحصیلات عالی رها کرده بود، شروع به افزودن طبقات به خانه کرد. او با استفاده از چوب قرمز تیره اتاق‌هایی با اندازه‌های کوچک‌تر در طبقات بالاتر ساخت که بر روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و ظاهری شبیه به چادر کمپینگ یا کیک عروسی چندطبقه ایجاد کرده‌اند. این سازه که بالای مزرعه‌ای از علف‌های کوتاه قرار دارد، به‌وسیله مجموعه‌ای از طناب‌ها که از بالا به زمین متصل شده‌اند، سرپا نگه داشته شده است. چن در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت: «فکر نمی‌کنم این خانه زشت باشد. اگر زشت بود، مردم برای دیدنش نمی‌آمدند.» این سازه نه‌تنها به دلیل ظاهر عجیبش، بلکه به دلیل داستان مقاومت چن، به جاذبه‌ای محلی تبدیل شده است.

خانه چن اکنون نمایشگاهی در حال تحول از علایق و سرگرمی‌های اوست. طبقه اول با خوشنویسی‌هایی از هنرمندانی که در هانگژو با آن‌ها دوست شده بود، تزئین شده است.

مبارزه با دولت و فشارهای مداوم

دولت محلی بارها دستور تخریب این خانه را صادر کرد و مقامات برای فشار بر خانواده چن اقداماتی انجام دادند. در این زمان، تقریبا تمام خانه‌های اطراف تخریب شده و ساکنان به آپارتمان‌های جدیدی در فاصله سه مایلی منتقل شده بودند. خانه‌های مقاوم در برابر تخریب در چین به «خانه‌های میخ» معروف‌اند، زیرا مانند میخی که از سطح بیرون زده، در برابر تخریب مقاومت می‌کنند. با این حال، خانه چن به دلیل ارتفاع و ظاهر غیرمعمولش، حتی در میان این خانه‌ها نیز برجسته است.

چن از سر خشم نسبت به دولت و فشارهای مداوم آن‌ها به ساخت ادامه داد. او علیه دولت محلی و توسعه‌دهندگان شکایت کرد، پرونده‌ای که هنوز در جریان است. در سال‌های اخیر، تهدید تخریب کاهش یافته، زیرا پروژه اقامتگاه تفریحی به دلیل کمبود بودجه متوقف شده است. گوئیژو، یکی از فقیرترین و بدهکارترین استان‌های چین، پر از پروژه‌های گردشگری ناتمام است.

خانه‌ای که بازتاب شخصیت چن است

خانه چن اکنون نمایشگاهی در حال تحول از علایق و سرگرمی‌های اوست. طبقه اول با خوشنویسی‌هایی از هنرمندانی که در هانگژو با آن‌ها دوست شده بود، تزئین شده است. در طبقه پنجم، انبوهی از کتاب‌های رنگ‌ورورفته در زمینه تاریخ، فلسفه و روان‌شناسی قرار دارد. طبقه ششم شامل گیاهان گلدانی و یک تخته چوبی معلق است که با طناب به سقف متصل شده و برای نگه‌داشتن هاون و کتری استفاده می‌شود. در طبقه هشتم، هدیه‌ای از یک دانشجوی هنر که از خانه بازدید کرده بود، دیده می‌شود: یک لامپ با کلاهکی ساخته‌شده از عکس‌های کوچک خانه از زوایای مختلف. چن می‌گوید: «این خانه مانند یک اثر هنری است که مدام در حال تغییر است.» او از بازدیدکنندگان استقبال می‌کند و گاهی اوقات چای یا غذا برای آن‌ها سرو می‌کند. این خانه نه‌تنها محل زندگی اوست، بلکه بازتابی از خلاقیت، مقاومت و سبک زندگی غیرمتعارف اوست.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *