دلبری یک زن یمنی در دنیای مُد | کازنا عسکر کیست؟

Rate this post

کازنا عسکر حرفی برای گفتن دارد. این را می‌توان از همان لحظه‌ای که با او صحبت می‌کنید، احساس کرد. پشت ظاهر آرام و چشمان معصومانه‌اش، عزمی راسخ برای انجام «کار درست» نهفته است که نه‌تنها در آثارش، بلکه در اقداماتش نیز نمایان است. او یکی از اولین طراحانی بود که چند سال پیش در نمایش مد کارشناسی ارشد سنترال سنت مارتینز لندن، حجاب را روی صحنه برد و همچنان با بیان باورهایش، هنجارهای اجتماعی را به چالش می‌کشد. در سال‌های اخیر، او برای فلسطین تظاهرات کرده و از دنبال‌کنندگانش در اینستاگرام خواسته تا «برای عدالت قد علم کنند»، در کمیسیون برابری نژادی شهر زادگاهش سخن گفته و فیلم کوتاهی به نام «برای من بجنگ، شفیلد» ساخته که با اولین نمایش او در هفته مد لندن در سال ۲۰۲۳ مرتبط بود.

الهام از دو فرهنگ: یمن و بریتانیا

طراحی‌های عسکر نیز به همان اندازه گویا هستند و هر مجموعه از تجربیات او به‌عنوان یک یمنی بزرگ‌شده در انگلستان الهام گرفته است. او توضیح می‌دهد: «برایم همیشه مهم بود که برای جامعه‌ام لباس طراحی کنم.» نتیجه این رویکرد، ترکیبی منحصربه‌فرد از نقش‌ونگارها و گل‌دوزی‌های سنتی یمنی با زیبایی‌شناسی کاملاً بریتانیایی، مانند لباس‌های ورزشی و خیاطی‌های کلاسیک است.

هنگامی که از طریق زوم با عسکر گفت‌وگو می‌کنیم، او در استودیوی خود در شهر شمالی شفیلد نشسته است و تازه از سفر به هند بازگشته. در حالی که اطرافش پر از رگال‌های لباس است، باورکردنی نیست که فقط چند سال پیش، او اولین لباس خود را با چرخ خیاطی دست‌دوم مادربزرگش طراحی کرده بود. عسکر با یادآوری می‌گوید: «یادم می‌آید وقتی ۱۷ سالم بود، مادربزرگم چرخ خیاطی‌اش را به من داد. یک چرخ خیاطی خانگی بود و خیلی بد کار می‌کرد. من خیاطی بلد نبودم، پس یک ویدئوی یوتیوب دیدم و با همان چرخ خیاطی، یک کت درست کردم.»

بزرگ شدن در میان تضادهای فرهنگی

برای عسکر، بزرگ شدن در شفیلد به معنای حرکت مداوم در جهانی پر از تضادهای فرهنگی بود. او می‌گوید: «در جامعه‌ام، همیشه خاله‌ها و پدربزرگ و مادربزرگم را می‌دیدم که عبایا و حجاب‌های سنتی می‌پوشیدند، اما کنارشان پسر یا دخترشان لباس ورزشی به تن داشتند.» او اضافه می‌کند که این تضاد در خانه نیز مشهود بود: «یکشنبه‌ها به خانه پدربزرگ و مادربزرگم می‌رفتیم. اتاق نشیمن آن‌ها پر از مبل‌های بافته‌شده سنتی، فرش‌ها و پرده‌های یمنی بود، اما ما با لباس‌های ورزشی آنجا می‌نشستیم. این تضاد، الهام‌بخش اصلی مجموعه کارشناسی ارشدم بود: ترکیب این دو جهان.»

ورود به دنیای حرفه‌ای مد با حمایت فشن تراست عربیا

در همین دوره بود که عسکر با فشن تراست عربیا (FTA) آشنا شد، سازمانی که از طراحان نوظهور خاورمیانه و شمال آفریقا با حمایت مالی، راهنمایی و مربیگری پشتیبانی می‌کند. او می‌گوید: «وقتی در سنترال سنت مارتینز بودم، استادم درباره FTA شنیده بود و به من پیشنهاد کرد به خاطر تأثیرات یمنی در کارهایم درخواست بدهم. بعد از اتمام کارشناسی ارشد، اقدام کردم و همه‌چیز خیلی سریع اتفاق افتاد.» عسکر در سال ۲۰۲۲ جایزه معتبر FTA در دسته استعداد نوظهور فرانکا سوزانی را از آن خود کرد.

در جامعه‌ام، همیشه خاله‌ها و پدربزرگ و مادربزرگم را می‌دیدم که عبایا و حجاب‌های سنتی می‌پوشیدند، اما کنارشان پسر یا دخترشان لباس ورزشی به تن داشتند.

تکامل به‌عنوان یک طراح

تکامل عسکر به‌عنوان یک طراح آشکار است. او توضیح می‌دهد: «وقتی مجموعه کارشناسی ارشدم را طراحی کردم، خیلی جوان بودم. آن زمان با کلوپ‌های جوانان کار می‌کردم، بنابراین کارم بازتاب تفسیر آن‌ها از فرهنگشان بود. اما در سال‌های بعد، سعی کردم خودم را به چالش بکشم و دیدگاه‌های مختلفی از جامعه‌ام ببینم. مثلاً متوجه شدم پدربزرگم و دوستانش وقتی از یمن آمدند، فقط کت‌وشلوار سه‌تکه می‌پوشیدند. این باعث شد خیاطی و طراحی کت‌وشلوار را یاد بگیرم.»

چند سال بعد، عسکر جایگاهی ویژه برای خود ایجاد کرد و با ترکیب اشتیاقش به طراحی و عشق به میراثش، مسیر خود را ادامه داد. او می‌گوید: «برای مراسم عقد برادرم در اوایل سال، کلی مراسم داشتیم، پس عمیق‌تر به فرهنگ قبیله‌ای و سنت‌هایمان نگاه کردم و دیدم برای عروسی‌ها چه می‌پوشیم.» عسکر از قبیله یافا است که در جامعه‌اش به «مردم کوهستان» معروف‌اند. او توضیح می‌دهد: «لباس سنتی ما خیلی ساده است؛ پارچه‌ای مربعی با سوراخی برای گردن و بازوها که با نقره و زرق‌وبرق تزئین می‌شود.»

مجموعه‌ای از میراث و مدرنیته

مجموعه نهایی عسکر با ۱۶ قطعه، به کاوش در موضوع مهاجرت و میراث ادامه داد و سنت‌های خاورمیانه‌ای، به‌ویژه یمنی، را با مدرنیته ترکیب کرد، در حالی که به‌گونه‌ای طراحی شده بود که با مخاطبان هندی هم‌صدا باشد. او می‌گوید: «با یک استایلیست در هند کار کردم که به من کمک کرد تا با بازار هند سازگار شوم.» او تمام نقره‌ها و روسری‌های یمنی خود را به هند برد و با دقت استایل آن‌ها را تنظیم کرد: «ما روسری‌هایمان را متفاوت می‌پوشیم، دور سر یا کمر، اما در هند یاد گرفتم آن‌ها را جلوی بدن یا روی بازوها بیندازم.»

آینده‌ای روشن با پایبندی به ریشه‌ها

نمایش عسکر نقطه عطفی در شناخت بین‌المللی اوست و این مسیر با نمایش در هفته مد لندن به‌عنوان بخشی از برنامه نیوجن شورای مد بریتانیا در سپتامبر و سپس فوریه ادامه خواهد یافت. با این حال، او همچنان متواضع باقی مانده و می‌گوید: «الان با پناهندگان و پناهجویان در شفیلد روی پروژه‌های مدشان کار می‌کنم. فقط می‌خواهم برای جامعه‌ام لباس طراحی کنم.»

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *