سرقت کابل قطار | سفر هزاران نفر در اسپانیا مختل شد

Rate this post

در روز یکشنبه و دوشنبه بیش از ۱۰,۷۰۰ مسافر در اسپانیا به دلیل سرقت کابل‌های سیستم سیگنالینگ در پنج نقطه از مسیر ریلی بین مادرید و سویل و همچنین یک مشکل فنی در یکی از قطارهای شرکت ایریو (Iryo) با اختلال جدی مواجه شدند. این حادثه که توسط اسکار پوئنته، وزیر حمل‌ونقل اسپانیا، به‌عنوان «یک اقدام خرابکارانه جدی» توصیف شد، باعث تأخیرهای چندساعته و لغو بیش از ۳۰ قطار شد. این اختلال به‌ویژه در تعطیلات آخر هفته که تعداد زیادی مسافر در حال بازگشت از سفر بودند، تأثیر قابل‌توجهی داشت.

فراتر از یک سرقت ساده

سرقت کابل‌ها در چهار نقطه در منطقه تولدو، در مسیر خط پرسرعت AVE (قطارهای پرسرعت اسپانیا) رخ داد. این کابل‌ها بخشی از سیستم سیگنالینگ راه‌آهن بودند که برای ایمنی و مدیریت حرکت قطارها حیاتی‌اند. پوئنته در مصاحبه‌ای با شبکه کادنا سر تأکید کرد که این اقدام فراتر از یک سرقت ساده بوده و به دلیل انتخاب دقیق مکان‌هایی بدون دوربین نظارتی، به نظر می‌رسد خرابکاری هدفمند بوده است. ارزش مادی کابل‌های دزدیده‌شده ناچیز بود، اما خسارت ناشی از اختلال بسیار گسترده بود.

اسپانیا فلج شد

علاوه بر سرقت، یک مشکل در خطوط برق‌رسانی بالای قطار متعلق به شرکت ایریو باعث شد که قطارها حتی پس از رفع اولیه مشکل سرقت، با سرعت پایین حرکت کنند. این مسئله به گفته رئیس شرکت رنفه (Renfe)، اپراتور اصلی راه‌آهن اسپانیا، تأخیرها را از یک ساعت به چندین ساعت افزایش داد. این اختلال باعث شد که بسیاری از مسافران تا ساعات اولیه صبح به مقصد خود برسند. ایستگاه‌های قطار، به‌ویژه ایستگاه آتوچا در مادرید، مملو از مسافران سرگردان بود. رنفه اعلام کرد که خدمات قطارهای پرسرعت بین مادرید-سویل و مادرید-تولدو در صبح دوشنبه با تنظیم برنامه و تأخیرهای تا یک ساعته از سر گرفته شد.

این سرقت ارتباطی با قطع برق دارد؟

این حادثه تنها یک هفته پس از یک قطعی برق بی‌سابقه در اسپانیا و پرتغال رخ داد که میلیون‌ها نفر را بدون برق گذاشت و زیرساخت‌های حیاتی مانند بیمارستان‌ها، فرودگاه‌ها و سیستم حمل‌ونقل را مختل کرد. علت آن قطعی همچنان نامشخص است، اگرچه مقامات اسپانیایی احتمال حمله سایبری را مطرح کردند که توسط مقامات پرتغالی و اتحادیه اروپا رد شد. این خرابکاری بار دیگر آسیب‌پذیری زیرساخت‌های حیاتی اروپا، به‌ویژه در برابر اقدامات خرابکارانه، را برجسته کرد. مقاله به نمونه‌های مشابهی در اروپا اشاره می‌کند، مانند حملات خرابکارانه به خطوط ریلی فرانسه در آستانه المپیک پاریس (ژوئیه ۲۰۲۴) و آسیب به کابل‌های زیرساخت ارتباطی در دریای بالتیک که سوئد آن را «خرابکاری» خواند. در حالی که هیچ مدرکی دال بر ارتباط این حادثه با اقدامات خارجی (مانند کمپین‌های خرابکاری منتسب به روسیه که در گزارش‌های دیگر ذکر شده) ارائه نشده، زمینه گسترده‌تر افزایش حملات خرابکارانه در اروپا، به‌ویژه در واکنش به حمایت از اوکراین، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *